Vooruitgang!

Het is nog een beetje onwerkelijk en ik denk dat ik het pas geloof als ie hier echt op de oprit staat, maar… We hebben een auto!
We gaan dat stomme persoonsnummer omzeilen: wij betalen de auto, maar we zetten hem op Jakobs naam. Afgelopen zaterdag hebben we, zoals het echte Zweden betaamd, een Volvo aangeschaft. Een Volvo v70 nog wel, uit 2008. Zodra ie rijklaar gemaakt is worden we gebeld en dan kunnen we hem ophalen. En dan kan ik straks zo maar altijd weg! Waar ik ook heen wil, wanneer ik wil, hoe lang ik wil, maakt allemaal niet uit! Whooo!

Over dat persoonsnummer: ook daar is vooruitgang in. Officieel. Afgelopen donderdag belde ik Skatteverket (belastingdienst die dat nummer moet toekennen) voor een update, en toen bleek dat onze aanvraag in behandeling was! Naam en telefoonnummer gekregen van onze caseworker, maar toen ik die vrijdagmiddag belde was dat nogal… teleurstellend. ‘Onze’ Paulina had duidelijk erg behoefte aan weekend. Ze deed niet eens haar best om vriendelijk te zijn en vond het uitermate irritant dat ik het moeilijk vond om zonder enige voorbereiding ‘van Oosterum’ te spellen in het Engels. Je weet wel, hoe we dat in Nederland doen met ‘v van Victor, a van Andreas’, op die manier. Maar ik weet dat Engelse rijtje niet. Dus dan moet je zo even woorden verzinnen. Maar dat viel me dus niet mee, ik hakkelde en moest nadenken en dat vond ze echt zó irritant. Overdreven zuchten, me onderbreken, proberen aan te vullen, het was heel verschrikkelijk. Toen ik uiteindelijk de hele naam bij elkaar gestotterd had gooide ze me een kwartier in de wacht, en kwam vervolgens terug met de mededeling: ‘We hebben nog niet naar de aanvraag gekeken en ik kan ook geen schatting geven wanneer we dat wel gaan doen. Als je gaat verhuizen moet je dat doorgeven. Fijn weekend.’ Ik kon nog net wat terugroepen voor ze de hoorn er op knalde.

Dus ja, officieel vooruitgang, maar ik moet zeggen dat ik liever de ietwat onnozele maar in ieder geval vriendelijke telefonistes had van het algemene nummer van Skatteverket. Deze mevrouw bel ik niet meer. Ik ben namelijk bang dat ik terug ga katten en dat ze dan al helemáál niks meer doet. Laat maar gaar koken.

Ook op huizengebied zijn er nieuwe ontwikkelingen: we hadden vorige week zondag een tip gekregen van een man uit de kerk dat er een boerderijtje van een man die hij niet kende waarschijnlijk leeg stond. Een paar dagen terug is Franke daar eens langs gefietst, en het staat inderdaad leeg. Gras tot aan de oksels, dus er komt ook nooit iemand, haha. Hij heeft even bij de directe buren geïnformeerd die konden vertellen dat de eigenaar eens in het jaar langskomt, maar dat ze geen nummer hadden. Verderop wonen mensen die wel een nummer hadden want zij huren het land voor hun paarden, maar die waren een week op vakantie. Overigens zagen zij het helemaal zitten dat er weer iemand ging wonen, dus dat is alvast een goed begin 😉
Vanmiddag is Franke even langs de paardenmensen gefietst en die hebben ons inderdaad een nummer gegeven. Ook zij zagen het helemaal zitten dat het huis weer bewoond zou zijn. Nu moeten we dus alleen de eigenaar daar nog van zien te overtuigen! ‘Easy to talk with’ zei de paardenmeneer, maar we weten niet of dat toevallig ook in het Engels kan 😉

 

One thought on “Vooruitgang!

Leave a Reply

